drietiopien.blogg.se

Min tid som medicinsk utbytesstudent i Etiopien.

Pengar, glädje och värme

Publicerad 2016-03-22 19:55:00 i Allmänt,

Idag fick jag klartecken att handla mer för de pengar som ni så generöst fortsatt att skänka. Det har varit lite småknepigt att få med syrrorna på tåget. De fick nämligen en hel del ovett från sjukhusdirektören om att de tvingat/övertalat/tiggt till sig hjälp från mig (dvs er). Så det har varit en cirkus med prat med alla möjliga ”viktiga” personer om att jag gjort saker och ting av egen vilja, utan tvång och att jag inte är galen. Men nu så. Och med en väldigt generös extra donation från 08-land så blir det portabla syrgasflaskor till neonatalen, lite kläder till nyfödda som inte har några, en stor hög med extramedicin som ska finnas liggande ifall någon familj inte har råd att lösa ut antibiotikan, vätskedrivande mm mm mm. Senast fredag kommer sakerna!
 
Det känns dock lite läskigt att gå omkring med nästan en hel normal etiopisk årslön i väskan. Men känslan att kunna göra n å g o t konkret är fantastisk. Att ge en familj 500 birr (190 kr) och veta att man ökat på oddsen att någon mamma slipper förlora sin fina unge, att betala någons medicin och sen se att även de vuxna unnar sig att äta, att ge bort såpbubblor, en boll eller bara en handskballong och då få bort lite smärta för någon om så bara en kort stund. Önskar jag kunde dela med mig av glädjen!
 
På tal om glädje. Har fått en hel del kommentarer om ”hur orkar hon” osv. Jag har försökt förklara det med att det är mycket värre att sitta hemma och inte kunna göra något och visst är mycket här helt fruktansvärt. Men det finns så otroligt mycket fantastiskt här också. En ettårings överförtjusta fnitter över att få en lila ballong gjord av en handske, superblyga killen som ler och vinkar så fort han ser mig, fjortonåringen som ligger på ortopediavdelningen som hoppar förbi min avdelning bara för att säga hej, sköterskorna som kramar om mig varje morgon, skrattet från butiksinnehavaren som förundrat har sålt 88 burkar såpbubblor och alla fina ungars leenden. Alla dessa saker tar jag med mig i själ och hjärta, de kommer värma många kalla dagar. Jag ber Rickard publicera lite av mina "varma" bilder!!
 
Det blev en kort blogg idag. Dagarna och kvällarna springer ifrån mig och ikväll är jag dessutom lite nere. Blev uttagen för AT-intervju för en vecka sen men hamnade bara som reserv. Men imorgon kommer solen garanterat lysa igen här i Etiopien.

Kommentarer

Postat av: Lars H

Publicerad 2016-03-22 21:14:20

Dom är inte helt förvildade, 08-orna :)

Svar: Bara nästan! Tack <3
drietiopien.blogg.se

Postat av: Pia

Publicerad 2016-03-23 15:18:24

08-or kan vara bra de med. :) Oj, så de trodde du blivit tvingad. Tänker på om de kunnat hindra dig att hjälpa om de försökt? Tror inte det. Men nu får du snart komma hem. Längtar efter dig!

Svar: Lite spännande att bli tagen för ett våp som inte vågar säga nej. De skulle bara veta vad som gömmer sig i min garderob ;-)
drietiopien.blogg.se

Postat av: Evelina

Publicerad 2016-04-05 09:22:03

Hej!
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig och uppmärksamma din resa. Du får gärna höra av dig på 0725-463225.

Hälsningar
Evelina, reporter
Tidningen Hallå

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela