drietiopien.blogg.se

Min tid som medicinsk utbytesstudent i Etiopien.

Jag är en vacker ängel ;-)

Publicerad 2016-03-07 16:57:30 i Allmänt,

Nu är materialet från Addis beställt. Jag fattar inte att allt får plats i den summan som jag, tack vare er, har att erbjuda men saker och ting är billigare här. All medicinskt material kommer på onsdag eller torsdag, skickar en bild då. Har dessutom beställt 100 kurer med antibiotika och 100 doser vätskedrivande injektioner att ha som nödmedicin när det kommer in patienter utan ekonomiska resurser. Ett av de mer betrodda apoteken här skulle ta hem det så det skulle komma i veckan. Tänk vad 15000 kr kan göra.

 FY FASIKEN SÅ BRA NI ÄR!!!!!!!

 

Den liten supersjuka mässlingspatienten är nog död. När familjen slutligen gav upp hoppet i fredags natt så försvann de bara från sjukhuset utan ett ord. Det gör så ont i hjärtat, både som läkare och som mamma att veta att någon liten människa inte fick chansen att uppleva livet pga en mycket smittsam sjukdom som är så lätt att undvika bara genom att vaccinera. Nu hade denna lilla loppa inte hunnit bli vaccinerad pga låg ålder men om minst 90% (vissa säger 95%) av alla vaccinerar sig mot en speciell sjukdom så får man samhällsimmunitet. Viruset kan helt enkelt inte sprida sig pga för få som kan bära sjukdomen. Det hade med största sannolikhet räddat det här barnet.

 I måndags när jag kom hit så låg det en liten kille på isoleringen med Meningit, hjärnhinneinflammation. Jag tror att han låg därinne för att han var så illa däran så det bara var frågan om någon timme kvar av hans liv. Han andades stötvis och med säkert 80 andetag i minuten. Han var helt medvetslös och helt lealös i hela kroppen. Jag klarade inte av att se honom utan att få gråten i halsen. Idag skrevs han ut! Leende men lite blyg kom han och tackade min handledare för behandlingen och mig för såpbubblorna. Ibland är inte alla tårar jag har pga död och elände. Ibland är allt bara så bra!  

 Min handledare fråga mig vad den enskilt största orsaken till ödem hos barn var. Jag kände mig som ett fån. Det är definitivt inte ofta jag sett något barn vara vätskesvullet i Sverige och orsakerna kan vara många, hjärtsvikt, leversvikt och njurproblem. Min handledare försökte hjälpa mig och sa att 50% av alla patienter på detta sjukhus har denna orsaken. Jag kliade mig i huvudet…. Har 50% av alla barnen hjärtsvikt? Nä, tack och lov  men vi lever inte i samma verklighet, han och jag. I hans värld svälter människor och barnen är allra hårdast drabbade. 50% av våra patienter är alltså undernärda, 30% av dem ligger nära den gräns för när de inre organen börjar lägga av i sådan omfattning att de inte är reparerbart. Nästa vecka ska jag vara på undernäringsavdelningen vilket är den mest skrämmande avdelningen jag varit inne på. Den luktar dött och barnen som ligger där får mitt hjärta att bryta ihop helt. Le, säger handledaren, le! För ingenting blir sämre av det.

 

 Fått en av de finaste komplimangerna i mitt liv idag. Det kom in en ny patient med njurproblem. Han stirrade på mig och vi lekte lite tittut. Min handledare berättade att pojken aldrig sett en så vit person som jag. När jag frågade om han blev rädd för mig så sa handledaren att ungen, ca 6 år, sa att jag var en väldigt vacker ängel. Det ni!! Vissa dagar får en extra solglimt!

Kommentarer

Postat av: Pia

Publicerad 2016-03-07 21:35:41

Du är en vacker ängel! En här på jorden, så du har ju fått dina defekter för att passa in bland oss andra. Men ändå. Nu har du till exempel fått mig att storgråta ännu en gång. Tack för att jag får känna! <3

Svar: ❤️
drietiopien.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela